středa 1. února 2017

Vysněné povolání?

O tom, že budu jednou učit ve školce, jsem měla jasno už jako malá holka. Vzorem mi byla babička, učila jsem sousedovic děti i příbuzenstvo. Přesto jsem se po gymplu chvilku rozmýšlela. Přijali mě totiž i na obor Tlumočnictví a překladatelství, mluvila jsem v té době čtyřmi jazyky a rodiče by byli samozřejmě mnohem radši, kdybych si budovala kariéru. Ale nakonec jsem je zklamala a šla si za svým dětským snem.
Někdy přemýšlím, jestli to bylo správné, ale hluboko v sobě vím, že jsem se rozhodla dobře. Jen jsem měla dost naivní představy..
V první školce jsem vydržela 3 měsíce. Šikana od vedení, otřesné podmínky, na děti se jen křičelo. Způsobilo mi to zdravotní problémy, které si ponesu do konce života.
Jednou mi při uspávání dětí zavolala moje kamarádka, u které jsem byla při škole na praxi. Její kolegyně otěhotněla, jde na rizikové a chtěla by mě k sobě na třídu. Neváhala jsem ani minutu.
A tak jsem v prosinci 2013 nastoupila do ráje. K mým Sluníčkům. Za pár měsíců je budu s velmi těžkým srdcem opouštět, ale snad jen na krátkou dobu.
Na téhle třídě se pracuje trošku jinak. Děti jsou pro nás parťáci, oslovují nás jménem, tykají nám a my je respektujeme. Připravujeme pro ně co nejzajímavější projekty, zkoumáme, experimentujeme a přemýšlíme. Vždy si stojíme za věkově smíšenou třídou, která je sice náročnější, ale jak jinak se mají mladší učit od starších a starší pomáhat mladším? Je pravda, že málokdy od nás děti odchází s nadrcenými básničkami, ale zato umí přemýšlet. A to je pro nás mnohem důležitější. Učíme je kritickému myšlení, toleranci, k ochotě pomáhat druhým, samostatnosti, dobrotě a lásce. Ne, nejsou to fráze. Vybíráme pro ně příběhy, které mají smysl, ve kterých jsou podstatné hodnoty. A ono to funguje.
Není to samozřejmě zadarmo. Práci věnujeme o mnoho hodin více, než bychom musely. Naše rodiny s námi občas mají přímo svatou trpělivost. Věříme spolupráci s rodiči, ve třídě jsou kdykoliv vítáni, komunikujeme, vysvětlujeme, jsme otevřené. Neexistují u nás besídky s nacvičeným programem. Chápu, že tohle není pro každého, občas jsme kárány za moc osobní přístup, ale nám se to osvědčuje. Rodiče nám věří, můžeme je kdykoli požádat o pomoc. Je to paráda.
No, a pak si přečtete, že jste jen teta, co hlídá děti a pije u toho kafíčko. Někdy je to k vzteku, jindy k pláči, občas se snažíte vysvětlovat. Dva měsíce prázdnin a k tomu další během roku? Kdepak, ve školkách fungují prázdninové provozy, my volno nemáme. O penězích napíšu jen to, že v prváku na vejšce nám bylo řečeno, ať se radši dobře vdáme.
O negativech českého školství by se toho dala napsat kvanta a občas je to boj s větrnými mlýny. Ale dokud můžu říct, že svou práci dělám s čistým svědomím a s láskou, stojí mi to za to. 

4 komentáře:

  1. Aneto,
    moc se mi ve vaší školce líbilo. Měli jsme u vás jeden náslech někdy v prosinci, jestli si dobře vzpomínám. Byla jsem nadšená tím, jak jste si sedla s dětmi do kruhu a nechala je kreslit na tabuli to, co musíme ještě stihnout do Vánoc a nechala je kreativně vyjádřit i zdánlivě nenakreslitelné skutečnosti. Hodnotím váš přístup jako ten nejlepší ze všech školek, co jsem za svou praxi navštívila, a že jich bylo, panečku... Děkuju!

    OdpovědětVymazat
  2. Ach jo, proč nemůžete být v Brně. Může si snad člověk přát od školky něco lepšího, než "moc osobní přístup". Já snad začnu přemýšlet, že se místo do Brna přestěhuju do Plzně :)

    Ale ještě by mě zajímalo, jak vypadaly ty podmínky a šikana v první školce. Ať vím na co si mám dávat pozor. Protože například na nedávném Dnu otevřených dveří mě hrozně zarazila učitelka, která mi byla docela sympatická (taková starší paní). Dost ochotně vy vykládala co a jak ve školce a byla příjemná (ne každá z ostatních učitelek se vůbec chtěla vybavovat). A pak najednou zakřičela na dvě holčičky opodál jak generál "slez z toho stolu, ses zbláznila, vždyť spadneš" že jsem se skoro lekla a já jen zírala, jaký to byl najednou střih. Odhaduju, že k dětem už zdaleka tak milá jako k dospělým není, což mě dost děsí. I když je to samozřejmě těžko soudit. Ale jak potom teda poznat dobrou učitelku a jak vůbec tušit jak se k nim chovají, když se za rodiči zavřou dveře?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Učitelky jsou taky jen lidi, tak je možné, že jí to jen ujelo, prostě vypětí - každýmu se to někdy stane.

      Vymazat
    2. Omlouvám se, komentáře jsem si všimla až teď. Pokusím se odpovědět článkem v co nejbližší době :-)

      Vymazat